Oleh Zana.
09-Nov-2006 10:43:56
Quote: "Kereta naza semuanya lauya, naza ria nak tukar timing belt punsampai RM2000.00 dah lah minyak kuat nak jual balik tak ada harga,nampaknya bagi kat bapak aku pakai pegi surau ajelah"> KALAU BETUL KITA BELI KERETA NAZA IKUT NASIB, BACALAH LAPORAN YGPANJANG LEBAR INI:->>>> LAPORAN KEROSAKAN NAZA SUTERA>>>> Untuk perhatian tuan, lain kali saya perlu berfikir lebih daripadaberjuta kali jika ingin membeli kereta kereta keluaran NAZA keranakualiti kenderaan yang amat teruk dan tidak menjaminkan. Saya telahmembeli kereta NAZA Sutera 2 bulan lepas iaitu pada 1hb Ogos 2006selepas menanti selama lebih kurang 4 bulan dimana wakil jualan tuangagal membekalnya dalam tempuh yang telah dijanjikan oleh pihak SyarikatFS Trading Sdn Bhd iaitu dalam tempuh 2 minggu sahaja. Disini saya inginmenyatakan kekesalan yang amat sangat terhadap kereta yang telahdibekalkan oleh pihak tuan dan memohon supaya ianya dapat DIGANTIKANDENGAN KENDERAAN YANG BARU. Inilah keadaan kenderaan yang telahdibekalkan kepada saya:->>> 1. Dari kualiti kereta tersebut adalah jelas bahawa pihaktuan hanya mementingkan soal keuntungan sehingga mengabaikan tentangkualiti kenderaan tersebut. Kereta ini lansung tiada kualiti dan sayamelakukan kesilapan besar kerana hanya memandang dari segi rupasedangkan ia penuh dengan masalah-masalah.>>> 2. Dari segi pengamatan saya Jabatan Kualiti Kilang Nazagagal melakukan kerja dengan baik kerana sebahagian besar daripadaperalatan didalam dan diluar kenderaan ini tidak dipasang dengan betuldan kemas. Ini termasuk bahagian-bahagian yang dibuat dengan plastik danbesi tidak dilekat atau dipasang dengan kemas dimana ada yang longgar.Seterusnya terdapat bahagian-bahagian dan skru yang sudah berkaratsedangkan kereta tersebut baru 2 bulan sahaja dan boleh dilihat dengansebelah mata.>>> 3. Pada minggun pertama, semasa saya memandu kereta balikdaripada pejabat dan pada masa itu hujan turun; Saya terpaksa memandudalam keadaan basah kerana air masuk melalui tingkap sebelah pemandudengan banyak. Disini saya amati getah yang digunakan juga tidakberkualiti atau pun ia tidak dipasang dengan betul. Saya telahmenghantarnya ke pusat serbis di Kuala Trengganu, setelah diperbetulkania masih tidak sempurna kerana pintu tersebut telah tidak selari denganpintu-pintu yang lain. Jadi keempat-empat pintu ini perlu diketuk semulauntuk menyamakannya. Ia masih tidak sempurna kerana semasa hujan airmasuk semula melalui pintu belakang pula. Cubalah bayangkan kesusahanyang telah saya hadapi hanya kerana pintu-pintu ini.>>> 4. Pada minggu ketiga ketiga balik daripada Trengganustering kereta ini telah berbunyi seperti keldai seolah macam kenderaanyang berumur lebih daripada 20 tahun. Bayangkan macamana kedaan keretaini setelah lebih dari 1 tahun.>>> 5. Pada hari saya ambil kenderaan ini system penghawadinginnya tidak berfungsi dengan betul; Angin sejuk hanya keluardaripada saluran bawah sahaja walaupun saya telah mengubah suis untukangin itu keluar daripada atas. Keesokan harinya saya hanya kenderaan keSyarikat FS Trading Sdn Bhd dan ia telah dibaiki dengan menyendal dengansekeping span dan masih tidak sempurna. Adakah begini caranya iadibaiki. Amat melucukan, Syarikat sebesar Naza tidak tahu camana nakpasang penghawa dingin dengan betul. Saya komplen tetapi jawapan amattidak menyenangkan kerana pihak FS Trading menyatakan bahawa ianya salahpanel pembekal dan jika saya hendak membaikinya dengan sempurna, sayaperlu menghantar kereta ini ke Shah Alam dan ia akan memakan masa lebihdaripada 2 hari kerana keseluruhan "dash board" perlu dibuka. Disinipihak Naza tidak membuat pemeriksaan dengan betul kerana takanlah anginini ini tidak betul pun tak perasan sedangkan sebaik saya terima iasudah rosak. Janganlah nak menyalahkan orang lain sahaja.>>>> 6. Pada hari kedua saya ke Bengkel Naza, iaitu bengkelSyarikat Mesra Harmoni Sdn Bhd, nama ajer mesra, upah tarik kenderaanpun saya kena tanggung, saya bersama-sama mekanik membuat pemerhatianketika kereta ini dibaiki; Malang sungguh kerana tiada banyak yang mampudilakukan kerana di bengkel ini tiada alatganti yang perlu untukmembaiki kereta Sutera, semua kena tunggu bekalan daripada pihak Naza,kereta saya masih lagi disitu sehingga hari ini 04hb Oktober 2006 sejak15hb September. Bayangkan "oil seal" pun, Naza ambik masa selama lebihdaripada 3 minggu.>>>> 7. Kerosakan seterusnya ialah mengenai pam air untukpembersih air (wiper) tidak berfungsi dengan betul dimana sekejap kuatsekejap perlahan dan yang paling menyedihkan baru sebulan "wiper" pundah mula tidak betul pergerakannya. Bila saya menggunakannya ia bergerakdengan sempurna, tetapi bila saya tutup suisnya, ia akan berhentiditempat-tempat yang ia suka. Sekejap ditengah-tengah cermin setelahdicuba berkali-kali baru ia berhenti di tempat yang sepatutnya.> Ini baru sebulan, kalau setahun mungkin ia tak bergerak lagi. Ia amatmenyusahkan untuk menunjuk kepada mekanik kerana ia tidak stabil, dibengkel nampak ok, bila balik ke rumah, masalah ini timbul semula.Inikah kualiti kereta baru Naza??? Saya rasa pihak Naza tidak ambilberat lansung soal kualiti eksesori kenderaan ini. Macam tangkap muatajer.>>>> 8. Bonet belakang kenderaan ini juga tidak dipasang dengansempurna kerana bonetnya tidak boleh dibuka dengan kunci. Pergi baikiok, balik rumah jadi balik. Itulah kerja saya, kena ambik cuti dua harihanya kerana nak baiki bonet kereta. Bayangkanlah kesusahan yang telahpihak Naza timbulkan kepada pengguna.>>>> 9. Batang gear bergegar dan menari sebaik sahaja enjindihidupkan macam bas buruk yang mengangkut penumpang dikawasanpendalaman yang berumur lebih daripada 30 tahun dan pada masa yang samakita dapat rasakan seolah enjin ini nak jatuh. Saya telah membeli 2jenis kenderaan dan tak pernah alami keadaan sebegini ketika ia barudibeli.>>> 10. Enjin ini akan mengeluarkan bunyi amat bising yang ganjilsetelah kelajuan melebihi 100km/jam, jadi sebaik saya ambil kenderaanini saya terpaksa membawanya dibawah 100km/jam. Bunyinya seperti sebuahkapal terbang hendak memulakan penerbangannya, semasa saya pandu, semuapenumpang jadi panik kerana ia macam hendak meletup. Saya berjumpabeberapa pemilik kereta ini di bengkel dan mereka menyatakan perkarayang sama dan ia bergantung pada nasib, kerana adanya terima masalah inisetelah ia bergerak lebih daripada 110km/jam. Tuan-tuan, percayalah, iamengeluarkan bunyi yang ganjil, saya telah memandu lebih daripada 10tahun dan kereta kancil saya yang berumur lebih daripada 9 tahun puntidak mengeluarkan bunyi sebegini. Bila saya suarakan apa-apa yangganjil mengenai enjin ini, dengan mudah dan selamba sahaja, mekanikmenyatakan ianya kerana ia tidak menggunakan "timing belt" dimana iagunakan "timing chain". Saya bukan mekanik, tapi jangan alasan inisahaja untuk selesaikan masalah ini, sedangkan enjin ini sebenarnyatidak berfungsi dengan betul dan akibatnya akan saya terangkan dibawah.> Ini bermaksud seolah-olah "timing chain" tidak meningkatkan mutu enjinpada masa ini. Naza sepatutnya kena menyiasat dengan teliti sebelummenggunakan teknologi baru.>>> 11. Seterusnya kerosakan yang paling teruk setelahsimpton-simpton diatas, pada minggu keenam dimana saya menggunakankereta ini dan ia baru bergerak lebihkurang 3,000km; Pada 15hb September2006 kereta ini gagal dihidupkan.>> Setelah sejam mencuba, saya mengoyangkan kenderaan ini maka enjinboleh dihidupkan; Ia mengejutkan saya, dan saya perhatikan asap putihkeluar dengan banyak, pada mula saya ingat enjin belum panas, tetapi iatak berhenti dan air mula keluar melalui ekzos dengan banyak dan takberhenti-henti. Saya matikan enjin dan buka bonet hadapan, saya periksaminyak hitam dan air/coolant, ia masih berada dalam keadaan yangbaik.Pada masa ini saya amat terkejut kerana enjin tidak mati setelahsaya cabut kunci dan ia amat memeranjatkan saya; Naza telah menciptakereta turbo tanpa perlu meletakan enjin turbo. Dengan hati-hati sayahidupkan semula kereta ini dan pandu dengan perlahan ke pejabatseterusnya ke pejabat FS Trading Sdn Bhd yang jauhnya lebih kurang 10km;Disana mekanik telah memeriksa kenderaan dan apa yang mengejutkan sayaialah suhu telah meningkat dengan mendadak dan air telah kering. Apayang menyedihkan saya, pihak FS Trading pandang sebelah mata sahajamasalah saya ini dan saya terpaksa tunggu sehingga lebih daripada 2 jammenunggu kereta tunda untuk menunda kenderaan ini ke bengkel SyarikatMesra Harmoni di Taman Melati. Saya diberitahu bahwa saya tidak perlumembayar kos tunda, malangnya sampai disana saya diminta membayar kostunda tersebut. Biasalah pengguna memang selalu malang.>> Setelah diperiksa, pihak bengkel belum kenalpasti masalah dan mintasaya dating keesokan harinya.>> Pada keesokan hari saya diberitahu bahawa enjin ini kena dibuka danperlu "overhaul" kerana enjin ini telah dimasuki air. Jadi yangsimpton-simpton sebelum ini adalah kerana enjin ini tidak berfungsidengan betul dan pihak bengkel hanya membuat andaian tanpa mengendahkanapa yang saya laporkan.>> Saya hairan kenapa kereta baru sebulan ini telah mengalami masalahsebegini teruk dan ini adalah masalah yang serius dan ianya adalahkereta baru. Bayangkan apa akan terjadi jika ia setelah dua tiga tahunnanti. Jadi pengguna seperti saya yang akan merana kerana terpaksamenanggung sengsara kerana terpaksa membayar pinjaman selama 7 tahun.>> Saya amat kesal kerana mekanik disitu juga gagal menjawab puncakerosakan tersebut dan tidak mengakui ini masalah serius "MAJORPROBLEM".>> Sekarang telah masuk minggu keTIGA kereta itu di bengkel SyarikatMesra Harmoni, sebuah bengkel yang canggih dan gah tetapi tiada bekalanalatganti dan tidak mahu menanggung kos tunda tersebut sebanyak RM30.00hanya kerana pihak Naza lambat membayar balik kepadanya iaitu lebihdaripada 3 bulan. Biasalah pengguna kena tanggung, saya pada mula tidakberkira soal ini tetapi janganlah asyik hendak menyalahkan orang.>> Bila saya tanya pihak bengkel dia menyalahkan pihak Naza masih tidakmembekalkan alatganti dan menyuruh saya yang menghubungi pihak Naza dansaya terpaksa hubungi pihak Naza, tapi amat menyedihkan bahawa sehinggakini tindakan semua pihak seolah-olah saya ini tidak penting. Apa yangsaya dapat simpulkan ialah apa pun yang terjadi biar pengguna yangtanggung bebanan janji syarikat buat untung selagi tiada nyawa yangmelayang, selagi kita hentam pengguna.>> Pada 30hb September 2006 saya tanya kenapa kereta ini tidak siap,pihak bengkel menjawab bengkel ini sedang menjalankan kempen serbiskereta Naza sempena bulan perayaan dan kerana kereta saya mengalamimasalah kronik maka ia tidak berkesempatan untuk dibaiki dan ia jugadisebabkan kerana setelah 2 minggu berlalu baru "cylinder head" dibekaloleh Naza dan ia tidak cukup kerana "oil seal" masih lagi tidakdibekalkan. Satu-satu alatganti kena tunggu dan tunggu untuk dibekalkansehingga saya menawarkan diri untuk mengambil sendiri alatgantitersebut. Tuan kena faham saya beli kereta untuk menyenangkan hidup sayabukan membebankan saya. Kempen itu juga lebih penting jika dibandingkandengan kesusahan yang ditanggung oleh saya, mereka yang datang untukserbis kereta tiada masalah ketiadaan kenderaan sedangkan saya terpaksamenanggung berbagai masalah kerana tiada kereta. Sepatutnya mereka perlufaham masalah saya ini kerana ia memberi kesan kepada imej Naza sendiri.>> Disini saya membuat aduan kepada pihak Naza dan menerangkan bagaimanakeadaan kereta yang telah dibekalkan kepada saya dan memohon supayasebuah enjin yang baru kerana saya sudah tidak beryakinan dengan enjinkereta ini. Ini adalah kerana mekanik disitu tak dapat mengenalpastipunca masalahnya dan sepatutnya pihak Naza wajib membekal kenderaan yangberada didalam keadaan baik. Malangnya permintaan saya tidak dilayan danmacam tiada masalah langsung yang wujud dihati pihak Naza. Pusat KhidmatPelanggan menyatakan bahawa Naza tidak akan menggantikan dengankenderaan yang baru dan ia hanya akan membaiki sahaja. Bayangkan ataufahamilah ini masalah enjin, kereta baru sepatutnya tidak timbul masalahseteruk ini. Jika ia amat sedikit adalah lebih baik enjin atau keretaini digantikan dengan yang baru.>> Disini barulah saya faham saya kena terima apa pun keadaan setelahsaya beli kereta itu, seolah-seolah jika Naza bekal saya besi buruk punsaya kena terima samada saya suka atau tidak. Terima kasih kerana telahberjaya menyusahkan hidup saya. Sudahlah begitu saya dibuat macam bolaping pong dipukul kekiri dan kekanan dan asyik menyalah antara satu samalain sehingga kita keliru dan tidak tahu hendak berbuat apa lagi.>> Jadi akhirnya pengguna yang terpaksa menanggung segala masalah,kesusahan samada dari segi masa,duit dan keperitan tidak hanya pada masaketiadaan kenderaan untuk meneruskan kehidupan harian dan kemungkinankerugian ini akan berlarutan bertahun-tahun.>> Disini saya tertanya-tanya apa hak pengguna seperti saya bila keadaanini terjadi; jika hanya dibaiki saya rasa ia tak memuaskan dan kelebihanserta keuntungan hanya sentiasa ada dipihak syarikat dan pengguna perlujadi mangsa.>>> 12. Setelah seminggu kereta di bengkel, saya pergi menjengukdan tambah menyedihkan apabila melihat keadaan kereta baru tapi dahmacam kereta buruk kebanyakan bahagian dan skru sudah mula berkarat.Paling menyedihkan semasa saya tiba di bengkel dengan sinis saya diperli kenapa datang cepat sangat sedangkan kereta ini tak tentu bilaboleh siap, tiada rasa sempati langsung.>> Macam inikah sikap panel bengkel yang dilantik oleh Naza???? Dan adasuara sumbang mengatakan bengkel tempat saya membuat serbis pertamaiaitu di Kuala Trengganu tidak membuat kerja dengan betul. Lagi sekaliasyik hendak menyalahkan pihak lain.>> Saya pergi kesana hendak melihat dan mendapatkan jawapan kenapa keretabaru yang begitu megah di televisyen itu boleh rosak sebegitu teruktetapi ini jawapan yang saya dapat sedangkan saya beli kenderaantersebut dengan harga lebih daripada RM38,000.00 dan bukannya RM3sahaja.>> Seterusnya saya lihat skru besar yang memegang tayar telah berkaratdan disk brek juga berkarat dan ia amat mengejutkan saya keran baru 2bulan sudah sebegini, tiada "antirust" ke?? Malah banyak lagi skru-skrudaripada depan hinggalah kebelakang juga berkarat termasuk beberapabahagian yang dibuat daripada besi lain juga mula berkarat. Apa pihakNaza tak uji atau kaji bahan-bahan yang akan digunakan untuk membuatkenderaan ini. Janganlah hanya keuntungan besar hendak dicari danpengguna dijadikan bahan uji untuk mengurangkan kos. Saya nampak keretaini hijau dan tidak lama lagi akan jadi warna karat.>>>>>> 14. Seterusnya masalah kunyi "remote" pada kali pertamaguna untuk hari itu ia sempurna dan setelah kita bergerak lebih dari50km dan berhenti; kunci "remote" tidak berfungsi lagi dan tidakmengeluarkan sebarang bunyi lagi. Tunggu sejuk dulu baru ia berbunyi,hairan ini pun boleh jadi masalah. Ini pun jadi masalah, ini barusebulan entah apa lagi akan saya tanggung selepas ini, nampak sayamembeli masalah berharga RM38,000 bukannya kereta baru. Sedar danfahamilah masalah saya.>>>>> NAZA telah membuat kesalahan besar dan bodoh kerana memberi gambaranburuk kepada pelanggannya. Jikalau tuan hendak tahu bahwa dengan laporanini mungkin telah mengubah cadangan kawan-kawan saya untuk membelikereta keluaran tuan dan banyak yang telah menempah semula kereta MyVikeluaran Perodua yang memberi keuntungan kepada kedua belah pihak.>> Jika saya ada kamera, pasti akan saya rakamkan masalah-masalah lainyang kecil dimana tak sepatutnya ada pada kereta baru ini dan adabahagian-bahagian saya terpaksa perbetulkan sendiri dan malas nakkomplen lagi kerana sudah tidak mampu. Contohnya penutup talipinggangkeledar boleh tercabut dengan tiba-tiba. Jadi saya pegi kedai beli gamdan lekatkan semula. Itu pun tak reti nak pasang, boleh gila dibuatnya.Nampak canggih tetapi penuh dengan masalah, macam dibuat dengan kaki.>>>> Kesimpulan????? Jika ada anugerah untuk kereta keluaran terburuk dantanpa kualiti pada tahun tersebut; Saya yakin dan pasti kereta ini akanmemenangi anugerah tanpa sebarang bantahan daripada mana-mana pihak.>> Disini jika kereta ini tidak diperbetulkan saya akan membuat promosikeseluruh tempat untuk membuktikan bahwa kereta ini amat burukkualitinya.>> Percayalah saya bukan dari Proton atau Perodua tetapi dua kenderaankeluaran syarikatnya telah saya guna dan tiada masalah seteruk initerjadi pada saya, contohnya saya telah guna kereta kancil lebihdaripada 8 tahun dengan tidak memberi saya masalah sebegini.>>>> SYARIKAT NAZA BUAT KERETA INI DAN SETERUSNYA MENJADIKAN PEMBELINYASEBAGAI BAHAN UJIKAJI ATAU R&D UNTUK KENDERAAN INI SUPAYA KOS DAPATDITANGGUNG OLEH PEMBELI DAN BUKAN DITANGGUNG OLEH NAZA DAN BESARKEMUNGKINAN IA AKAN BERTERUSAN SEBAIK MODEL BARU DIPERKENALKAN SELAGITIADA NYAWA YANG MELAYANG ATAU CEDERA.>> Sepatutnya pada peringkat awal kereta saya ini rosak teruk begini,pihak NAZA patut mengambil tindakan yang PROAKTIF dengan menggantikandengan yang baru maka kita nampak dengan jelas bahwa ia bertanggungjawabsepenuhnya dengan apa yang dia bekalkan kepada pengguna; malangnyamereka tak mengendahkan tuntutan saya malah dengan sombong danbongkaknya wakil daripada "Naza Customer Service" mengatakan bahawa Nazatidak sekali-kali akan gantikan kereta saya dengan yang baru. Naza akanbaiki bila rosak, baiki ,rosak lagi, baiki, sehinggalah tamat tempuhgerenti dan masa inilah ditunggu-tunggu kerana ia akan bekal alatgantidan upah baiki yang mungkin terlalu mahal untuk mengambil kembalikos-kos pembaikan yang diberi dengan percuma dahulu. Bayangkanlah minyakenjin kereta Sutera ini sahaja mahal jika disbanding dengan keretakeluaran Proton dan Perodua. Ini baru minyak enjin, itu belum alatgantilain, sudahlah sukar untuk dibekalkan sekarang ini dan saya hairandimana punyanya perkara ini terjadi.>> BOLEH TUAN-TUAN BAYANGKAN, KERETA BARU SEBULAN SETENGAH KENA ANGKATENJIN, KENA OVERHAUL DAN INI DIKATAKAN PERKARA KECIL DAN BIASA. Inimasalah serius "MAJOR PROBLEM" bukannya "MINOR".>>>> Apa yang boleh dibuat oleh orang kerdil dan miskin sepeti saya. Sayaterpaksa berusaha selama 9 tahun untuk menukar kereta baru denganharapan kereta ini dapat memberi kemudahan kepada kehidupan saya. Bukanbesar harapan saya terhadap kereta ini kerana saya beli kereta inidengan harapan ia lebih baik atau sama dengan mutu kereta kancil yangtelah saya milik dahulu tapi malangnya tak sampai dua bulan; Sayaterpaksa menanggung segala masalah ini dan saya tidak yakin lagi dengankeselamatan kenderaan ini.>> Disini jika apa yang saya harapkan daripada Naza tidak diendahkan sayahanya mampu berdoa pada tuhan moga kereta yang saya beli dengan tulangempat kerat saya ini akan berada dalam keadaan baik dan mohon tuhansentiasa lindungi saya dan keluarga saya supaya selamat semasamenggunakan kereta tuan ini walaupun mulai dari saat ini saya pasti akanmenanggung kerugian dari masa kesemasa.>>>> Akhir sekali, semuga Syarikat Naza dan Tan Sri Nasimuddin akan teruscemerlang dan kaya raya pada hari-hari berikutnya dengan menjalankanaktiviti pembuatan kereta seterusnya mengeluarkan lagi masalah-masalahkepada pembeli kereta buatan Naza. Ketahuilah inilah kali pertama danterakhir saya akan membeli kereta atau apa-apa kenderan keluaran pihaktuan dan cukuplah derita ditanggung oleh saya yang miskin dan bodoh ini.Syarikat Naza kena faham bahawa pembeli kereta murah ini hanya dibelioleh golongan bawahan dimana kebanyakannya adalah bangsa bumiputra.>>>> Kepada Badan Kerajaan, NGO, Pihak Akbar dan mana-mana yang terlibatsecara langsung atau tidak; Tolong tenguk-tengukan atau siasat perkaraini dan saya yakin ia bukan ia sudah lama berlaku dan jika tiada jalanpenyelesaian dibuat, saya tidak terkejut kenapa industri otomobil diMalaysia terus suram seperti kata perpatah Melayu lama "RUMAH SIAP PAHATBERBUNYI".>>>>>>> ** TUAN-TUAN; SEMUA KOMEN INI HANYA DI FOKUSKAN KEPADA KERETA NAZASUTERA MILIK SAYA SAHAJA DAN IA MUNGKIN TERJADI KEPADA PEMILIK-PEMILIKKERETA YANG LAIN DAN MUNGKIN TERDAPAT LAGI MASALAH LAIN YANG TELAHMENIMPA MEREKA. INI SAYA MAMPU SIMPULKAN DARI PEMERHATIAN SAYA SEMASASAYA BERKAMPUNG DI BENGKEL NAZA KIA DI KUALA TRENGGANU DAN (MesraHarmoni Sdn Bhd, Lot 7G & 9G, Jalan Melati Utama 4, Taman Melati Utama,Setapak, 53100, Kuala Lumpur) Tel:603-41070828. PERGI TENGUK SENDIRIJIKA TIDAK PERCAYA DENGAN KATA-KATA SAYA DIATAS. SATU NAZA SUTERA PASTIADA LEBIH DARIPADA 10 MASALAH BODOH.Sumber : Fwd mail ..."Kesabaran adalah tunjang kekuatan dan kebahagiaan di dunia mahupun akhirat...."
webmaster@mymasjid.net.my