Oleh Sham VDA
22-May-2010 09:01:03
~ PETIKAN DARI KIRIMAN EMAIL.....
SILA BACA SAAT2 KAWAN SAYA MEMANDIKAN JENAZAH DI SALAH SEBUAH HOSPITAL...
memang BENAR kita kena bersihkan
badan dan najis nye... tapi bukan dengan aurat yang terbuka...
saya takut orangramai salah faham.. bila baca citer di atas tu...
>>>>>>>>Pengalaman sebenar memandikan jenazah
Sebenarnya saya sgt penakut... sejak kecil hinggalah dah menghampiri usia senja.,,,
Takut saya memang tak bertempat... dengar muzik seram pun saya tak boleh....
Takut gila orang kata... kalau kena sergah pun boleh lemah kepala lutut....
Apa lagi nak tengok cite hantu... eehh tak sanggup saya ... nanti tak tidur malam
berbulan2...
yang pasti kalau pegi hospital saya memang tak nak tengok pun sign board
"RUMAH MAYAT". Seram dibuatnya.. macam2 yang saya bayangkan...kalau boleh lalu jalan lain lagi baik...
Baru-baru ini surau kawasan saya ada menganjurkan kursus pengurusan jenazah untuk penduduk setempat.
Saya turut mendaftar dengan niat untuk belajar dan mendapatkan ilmu. Selama ni,, tengok orang2 tua je
ambil kursus ni,,, tapi sedar tak sedar kita pun dah tua... kena juga ambil tahu pasal FARDU KIFAYAH ni...
Ingatkan kursus tu dengar ceramah dan buat demo je... masa tu tak rasa apa2 pun... sebab yang kena bungkus
tu pun kekawan sendiri...
Bila dah tamat kursus tu... tak sangka pula Ustazah mempelawa sesiapa yang berminat untuk menguruskan
jenazah sebenar (tanpa waris) di hospital yang tertentu..
Ramai yang tak sanggup ... sbb kita sendiri tak tahu macamana dan siapa yang akan kita uruskan... semuanya
bagi komen negative..
Tengok kkawan yang bagi nama.... Saya berada di persimpangan.. nak ke?? Suara2 negative terus
kedengaran... isshh macam2 dia orang dok mengomel....
Sanggup ke?? Issh... seumur hidup saya tak pernah mengadap atau membantu kerja2 kematian. Kalau ada
kematian ahli keluarga pun saya tiba selepas semuanya selesai... maklumlah kampong kita nun jauh di
sana.... macamana eekk...
Aahh... peduli lah orang nak cakap apa... ikut gerak hati lebih baik....bagi je lah nama..
genap seminggu jiran saya terima call, peluang untuk menguruskan jenazah tanpa waris...di sebuah hospital.
saya tak mahu fikir yang bukan2... terus bagi jawapan YA....
Ya allah kuatkan hati ku... aku ini sangat lemah... aku sangat takut... sempat juga saya minta tip dan
pantang larang dalam menguruskan jenazah dari kkawan yang senior.. allahamdulillah ada juga kawan2 yang
berpengalaman bagi sokongan..
Hari yang ditunggu sudah tiba.. sebelum keluar rumah saya solat hajat 2 rakaat semuga tuhan beri kekuatan
dan ketenangan pada saya...
Tiba di lokasi.... Ada 3 orang dari jabatan agama sudah menanti. Pertama kali memasuki bilik persiapan
jenazah.. fikiran kosong... yang saya nampak kain kapan yang sudah siap dipotong... surah yasin.. tempat
pemandian jenazah yang masih kosong...saya minta diri ke bilik air... bila kembali ke bilik tersebut...
jenazah sudah berada di depan mata.... saya mengigil pertama kali melihat jenazah berbalut kain putih di
hadapan mata....dan mencium bau mayat buat pertama kalinya...
apa lagi mayat yang entah berapa lama disimpan.....
maklumlah tiada waris yang menuntut dan kita pun tidak dibagitau camana dia meninggal atau di jumpai...
Perasaan takut mula menerpa... serbasalah dibuatnya....kenapa aku berada di sini... suasana terasa amat
asing....... Sebelah kaki melangkah ke depan... sebelah lagi mahu lari jauh-jauh... tapi bila melihat
semuanya memulakan tugas dengan senyuman sedikit demi sedikit perasaan gementar hilang...
Saya tak dapat bayangkan, bila kain putih dibuka nanti... macamana rupa jenazah itu... tiada tempat untuk
saya melarikan pandangan lagi...Ya Allah kuatkan hati sehingga selesai tugasan ini....
Nasib baik ada seorang gadis yang lebih muda dan lebih berpengalaman menguruskan jenazah dari saya ada di
situ... malu gak kalau ... alih2
kita pula yang melompat keluar...
Bila kerja memandikan jenazah dimulakan.. saya berdiri di belakang sedikit... dan mula melihat kearah
hujung kaki jenazah... dari situ saya mula mengumpul kekuatan untuk membantu ..... dan kuatkan hati untuk
menatap wajah jenazah.... ALLAHAMDULILLAH... bila saat mengiring dan membasuh muka jenazah saya sudah
hilang gementar... saya hanya berselawat dan berdoa semoga dosa2 simati diampunkan... selesai dimandikan,
jenazah diwudukkan kemudian dikapankan sebaik mungkin... tugas saya sudah selesai.....
PENTING... SEPANJANG MEMANDIKAN JENAZAH SELURUH BADAN DITUTUP DENGAN KAIN PUTIH (KAIN MANDI JENAZAH)..
TEMPAT2 SENSITIF HANYA SORANG SAJA YANG MENGURUSKAN... SO JANGAN INGAT KITA BOLEH SESUKA HATI NK TENGOK
PART2 SECRET.
INGAT.. MENJAGA AURAT/AIB SI MATI SAMALAH KETIKA MEREKA HIDUP DI ATAS DUNIA...
saya kembali ke rumah dengan mengucapkan syukur pada Allah dengan bersolat sunat kerana menguatkan hati
sepanjang tugasan ini. Bila malam perasaan takut menerpa lagi, takut diganggu mimpi atau bayangan yang
bukan2... tapi syukur selepas beberapa hari semuanya selamat.
Selepas peristiwa itu, perpersi saya terhadap kematian sudah berubah...kenapa kita sangat takut dengan
mayat.... Sebenarnya kita tak takut dengan mayat...tapi kita mula mengasingkan orang yang pernah kita
sayangi...sanjungi.. hormati... bila kematian menjemput!!!! Kita anggap orang yang mati akan bertukar
menjadi hantu... yang akan menganggu hidup kita...wajah orang yang mati pun kita tak sanggup tengok,,,
pada kita wajah orang mati menakutkan dan mengerikan ,, kesian lah kat orang yang mati tu... hormatilah
jenazah sebagaimana kita menghormati dia ketika hidup...yang pasti orang yang mati tidak memberi mudarat
pada kita yang hidup...
Yang banyak terjadi ialah gangguan syaitan, lebih2 ketika saat kematian dan selepasnya. Bacalah ayat
kursi untuk pendinding dari syaitan.
Mungkin ada yang tak tahu kenapa mata mayat terbuka dan mulut ternganga...yang tak tahu macam saya mesti
fikir yang bukan2 pasal simati..
Yang sebenarnya mata yang terbuka... mulut yang ternganga selepas kematian adalah kerna mengikut ROH nya
keluar..........
Bukan kempunan tak dapat makan ke,,, tak dpt jupe orang tersayang ke ... atau apa saja yang kita fikirkan
sebelum ini....
usah lah kita menghina cacat cela atau bau yang kurang enak pada simati... kita sendiri pun tak pasti
macamana keadaan kita bila mati nanti... mati sakit ke??? Mati tua ke??? Mati accident ke??? Mati lemas
ke???? Yang pasti walau macamana cara pun kita dimatikan... hanya amalan yang jadi bekalan... bukan paras
rupa dan harta benda yang dibawa... hanya kain putih yang membaluti tubuh ...
orang yang mati pun punya maruah dan aurat untuk dijaga. Jangan sekali2 membuka aurat simati jika tidak
diperlukan...apa lagi bercerita tentang cacat cela semasa hidup atau mati,,,
sementara hidup ... hiasi lah wajah kita dengan wuduk yang sempurna sepanjang masa, basahi lah lidah kita
dengan zikirullah... ikhlaskan hati ketika membuat perkara2 yang baik.... Rajin-rajin lah bersolat
malam... untuk menerangi alam kubur. Saya berpesan untuk diri saya sendiri dan kekawan yang disayangi.
Yang pasti... yang kita takut ialah kematian....bukan mayat... sebab bila kita mati kita pun akan jadi
mayat... kita pun memerlukan orang yang hidup menguruskan kita hingga ke tanah perkuburan. apa perasaan
kita kalau tak ada orang uruskan jenazah ahli keluarga kita kononnya takut terkena badi mayat...atau tak
tahu langsung cara2 menguruskan jenazah...
Syukur pada Allah kerana masih memanjangkan umur kita hingga ke hari ini... bertaubatlah... beramal lah
sebanyak dan sebaik mungkin...untuk bekalan dihari yang tiada lagi jual beli dan tebusan!!!!
Yang baik itu dari ALLAH... salah dan silap itu dari kelemahan saya sendri... ini hanya lah secebis
pengalaman peribadi untuk dikongsi...peringatan bagi diri saya sendiri!!!
http://shamvda.multiply.com
webmaster@mymasjid.net.my