MAk!!Bahagia milIk siapa?? bhgn I

Oleh One_na..NaWaRaSaRuSi
28-Apr-2004 12:29:40


aku pulang dr sek tghari..dlm kul 1.30 pm…. Time ni aku masih tingkatan 3….sesampai depan umah….aku lihat mak n abah ader kat sofa… tp yg pelik nye jiran aku pun ader skali…aku lihat wajah emak muram n mata nye merah…mesti baru lepas nangis ni..pikirku…hemmm…aku jadi tak sedap hati…mesti ader sesuatu yg terjadi ni…..hati aku mula berdebar-debar…
kenapa ni????aku bertanye dlm hati….. tika itu kakak sulongku juge baru pulang dr sek…cume dia lebih awal sampai berbanding aku..aku terus ked lm mendapatkan kakak ku utk mendapat cerita sebenar……

tidak semua anak2 di dunia ini ingin
www.myjodoh.net
melihat perkara ini terjadi..tp itulah yg terjadi kepada keluarga aku…..berita abah ku melafazkan cerai dgn talak satu kepada emak amat memeranjatkan kami semua….. “YA..Allah , mengapa dugaan begini yg diuji kepada hambaMu” ..berlinangan airmataku mendgr berita itu…Hanya Tuhan ajer yg tau betpa aku sedih ..walau cuba bersikap tabah…..”Benarkah ini kenyataan yg harus kami adik-beradik terima??

Sungguh aku tidak sangka sama sekali…kebahagiaan keluarga kami ..berkecai dgn sekelip mata…… abah melepaskan cerai kepada emak kerana Emak curang!!!!!... MAk?? Mengapa mak??mengape?? aku susah menerima… dr cerita yg aku dgr.. abah menjumpai emak bersama-sama lelaki lain dlm rumah kami..tanpa seurat benang…. Perkara ni terjadi pada waktu pagi setelah abah baru aje bertolak ke tempat kerja dan tiada seorg pun dirumah..…mungkin Tuhan itu Maha Berkuasa..abah berpatah semula kerana ..dia tertinggal sesuatu…..ntah la….

Emak menangis pun tidak berguna..cerai telah pun dilafazkan…berita penceraian keluargaku merebak seluruh kawasan perumahan dengan cepatnya…. dan setelah penceraian ….emak di hantar pulang ke kg…. Kami tinggal bersama abah…. Syahdu rase nyer..tika itu kerana Ramadhan bakal menjelma…Tiba Ramadhan yg dinanti…kami terpaksa menjalani kehidupan seperti biase tanpa emak di sisi….. boleh di katakan kami adik-beradik menangis setiap hati…. Aku rase aku begitu tabah begitu juga kakak ku…tp setiap kali berbuka… dan setiap kali hendak menyuapkan nasi ke mulut..selera kami adik-beradik seolah-olah tertutup…. Setabah aku dan kakak ku…airmata ini mengalir juga bila melihat adik ku menangis…. Aku jadi sedih…airmata ni mengalir dgn sendiri tanpa di pinta…..seolah-olah jadi adegan menangis pulak tika itu….”tp abah mula bersuara “sudah la tu…. Tak baik menangis depan rezeki”…….

Ketiadaan emak di sisi..menjadikan kami lebih matang…masih teringat tika aku di sekolah rendah…. Emak begitu pantang anak dara nya pemals dan bangun lewat.. pasti bebelan nya tidak tertahan di dgr dek telinga kami ni…. Ape lagi bile teringatkan paip getah yg menjadi satu-satu nye barang pertama yg di capai emak jika kami degil dan di sebabkan sebatan paip getah itu lah yg mendisiplinkan kami adik-beradik…… Kami seolah-olah telah di tetapkan schedule..walhal tak pernah pun ader jadual seperti di sek. Yg ditetapkan di rumah..mungkin kerana rutin dah begitu..kami dgn sendiri mendisiplin kan diri dan tau ape yg perlu kami lakukan pada waktu-waktu tersebut….. time mkn..time nak tolong mak masak..time kemas rumah… time mandi dan semua lah…. Emak paling suke memakaikan kami adik-beradik pakaian yg sedondon dan warna yg sama..andai semua anak2 nye bertocang satu..maka semua nye bertocang satu..kalau bertocang dua..semua nye bertocang dua…. Baru kini ku rasekan itulah saat paling bahagia kami sekeluarga…..makan pun bersama…….


Syawal pula hampir tiba…seperti org lain..kami juga tak terlepas dari menyediakan persiapan aper yg patut… masih segar lagi dlm ingatan aku tika itu… aku dan kakak bertungkus-lumus menjahit langsir baru utk rumah kami…. Walaupun tiada pengalaman menjahit..tp disebabkan selalu memerhati emak yg dulu rajin menjahit..,ia sedikit-sebanyak membantu…

Abah pula tidak putus2 memberikan layanan terbaik buat kami adik-beradik..kami rase dihargai… kata2 nasihat abah tidak pernah lekang dek mulutnya…. Aku mengerti abah bekerja siang dan mlm utk kami… utk kesenangan kami..abah pernah kata “biarlah aper terjadi..selagi abah termampu, abah nak tgk anak2 abah berjaya..belajar lah rajin2” kata2 itu masih terngiang-ngiang dlm ingatanku…..setiap kali abah memberikan kata2 nasihatnya..ia cukup menyentuh perasaan kami…aku tak tau kenapa…tp dlm diam aku menanam semangat yg tinggi utk berjaya selagi terdaya……

Tiba hari raya kami sekeluarga pulang ke kg. Mungkin abah memahami anak2nya merindui emak….. terutamanya adikku yg bongsu…yg baru thn 2..dia paling rapat dgn emak… sukar utk ku jwb setiap kali dia bertanye ke mana emak pergi…..”Aku hanya mampu memberikan kata2 yg boleh membuatkan dia berharap emak akan pulang….” Kejamkah aku ?menyatakan sesuatu yg tak pasti kepadanya…tapi apa yg aku harap dia akan memahaminya suatu hari nanti……


Di kg..suasana tidak semeriah mane…ntah kenapa ku rasakan begitu…mungkin disebabkan keadaan keluarga kami tika itu…. Tp aper yg kudengar dr mulut abah..dia akan rujuk semula dgn emak..aku rase itu mungkin sesuatu yg baik utk kami sekeluarga…memandangkan adik ku masih memerlukan seorg ibu..begitu juga dengan kami adik-beradik yg lain……

Tp ape yg tak sedap di dgr bila abah seakan-akan tidak ikhlas utk menerima emak semula… mungkin dia hanya memikirkan adik masih memerlukan emak..ntah la..aku bingung!!!…..mengapa abah nak buat begitu?.. semakin ku pikir semakin byk pulak persoalan yg timbul…Adakah proses utk mak dan abah rujuk semula adalah berita baik atau pun berita yg hanya akan menimbulkan byk masalah…..

Setelah seminggu beraya di kg. Kami pulang ke Kuala Lumpur….dan beberape selepas itu emak pulang bersama saudara-mara aku yg lain….ku rasekan itu saat yg kami tunggu-tunggu….

Pasti semua nak tau ape yg terjadi selepas kepulangan emak ke rumah…………..

Akan bersambung nanti…tunggu…hehhehe……

Sumber : hak cipta terpelihara……


*"jika tidak dapat apa yang kita suka...belajarlah utk menyukai apa yang kita dapat.." *SoMeTiMeS GoOd PeOpLe Do EvIl ThiNgs....

 

webmaster@mymasjid.net.my