Artikel

Petua Terjaga Dr Tidur Dgn Sendiri...

Bismillah, Sebagaimana yg kita maklum nak bangun pagi bukan mudah bagi yg tak biasa dan juga bagi yg tak biasa-biasa! Kadangkala kita jaga sekadar nak matikan alarm clock dan kalau kwn yg kejutkan, member sampai naik malas nak kejut, taaak bangkit2 jugak! jadi di sini kita...

Kesan Aqidah Dalam Kehidupan Manusia...

Menurut Almarhum Abul A'la al Maududi, pengakuan beriman kepada Allah SWT sebenarnya boleh meninggalkan kesan ke atas kehidupan manusia. Malah, katanya, orang yang tidak beriman dengan Allah SWT akan mengalami kegagalan dan kerugian yang besar. Apakah kesan beriman dengan Allah SWT? Apakah...

KISAH NABI ISMAIL AS bhg akhir...

Nabi Ismail Sebagai Qurban Nabi Ibrahim dari masa ke semasa pergi ke Makkah untuk mengunjungi dan menjenguk Ismail di tempat pengasingannya bagi menghilangkan rasa rindu hatinya kepada puteranya yang ia sayangi serta menenangkan hatinya yang selalu rungsing bila mengenangkan keadaan puteran...

Kisah Solat Para Sahabat...

Assalamualaikum, sekadar buat renungan untuk saya dan kita semua, KISAH SOLAT PARA SAHABAT Solat sahabat-sahabat Nabi saw begitu khusyuk dan nikmat sehinggakan selemah-lemah sahabat pun diriwayatkan sekurang-kurangnya mereka solat 200 rakaat setiap hari. Kisah 1:

2 Tanda Tanda...

TANDA-TANDA BAHAGIA DAN SENGSARA TANDA-TANDA BAHAGIA 1. menjauhkan diri daripada urusan dunia dan senang kepada urusan akhirat 2. himmahnya(kemahuan) kuat terhadap ibadah dan membaca al-Quran 3. sedikit kata terhadap apa yang tidak diperlukan ...

Ilmu Ghaib...

Assalamualaikum wrbth. Sebelum ini diberikan tentang 3 jenis ilmu iaitu Ilmu Qalam, Ilmu Ghaib dan Ilmu Syahadah. Ilmu Qalam telah dibentangkan, kini akan diceritakan tentang ilmu Ghaib. Ada pun ilmu Ghaib merupakan satu ilmu yang dapat menerangkan sesuatu yang tidak ...

Peranan Ibu Bapa Dalam Mendidik...

MUQADDIMAH Memang tidak dapat dinafikan bahawa ibu bapa adalah agen utama dan yang pertama mesti memainkan peranan melaksanakan tanggung jawab mengasuh, mendidik mengajar serta membimbing anak-anak mereka untuk menjadi pewaris pelapis kepada generasi yang cemerlang ilmu dan akhlaknya di d...

Masalah Kesihatan Akibat Penggunaan Komputer...

Nota kali ini adalah mengenai dua kesan terhadap kesihatan yang mungkin anda akan hadapi jika tidak mematuhi cara-cara penggunaan komputer yang betul. Dua kesan ini adalah Repetitive Strain Injury (RSI) dan Computer Vision Sydrome (CVS). Kita mulakan dengan RSI. RSI ata...

Hukum Melihat Gambar Porno...

Diterjemahkan oleh : Muhammad Elvi Syam Lc. Segala puji hanya milik Allah semata, dam sholawat dan salam atas nabi kita Muhammad dan atas keluarganya dan para sahabanya, dan selanjutnya : Sesungguhnya kaum muslimin dewasa ini telah ditimpa oleh cobaan yang besar. Musibah...

Kelebihan Hari Hari Tertentu...

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani Allah menjadikan masa dalam seminggu tu ada 7 hari..Isnin, Selasa ..Rabu..Khamis ..Jumaat..Sabtu dan Ahad... Dalam setiap hari tuh, ade peristiwa-peristiwa penting yang tercatat dalam diari islam itu sendiri...menjadi memor...

Rejab Menjelang Tiba......

[salam} BULAN REJAB AKAN TIBA PADA 06 OGOS 2005  BANYAK FADHILAT PADA BULAN INI. Rasullullah s.a.w. bersabda; "Puasa 1 hari pada bulan Rejab seperti puasa 40 tahun dan diberi minum air dari syurga" Rasullullah s.a.w. bersabda; "Puasa 1 hari...

Rahsia Solat 5 Waktu Dan Puasa...

Assalamualaikum w.b.r , Semoga sentiasa di dalam keredhaan Ilahi dan tekun mengerjakan segala perintahNya dengan khusu' dan tawaddu'. Bersama-sama ini disertakan cerita mengenai sembahyang waktu yang kita amalkan setiap hari.Semoga melalui cerita ini akan menambahkan lagi keiman...

KISAH Adik Beradik...

Pada suatu hari yang nyaman, dengan tiupan angin sepoi-sepoi bahasa, sebuah keluarga besar telah pergi piknik di tepi pantai. Keluarga ini merupakan keluarga yang kaya raya. Ada tauke balak...

SELAMAT DATANG REJAB...

Selamat Datang Rejab - bulan yang ditunggu-tunggu oleh mereka yang mencari kebajikan yang banyak. Sesungguhnya Allah menganugerahkan rahmat kepada hamba-hambaNya dalam bulan ini. Barangsiapa memuliakan bulan Rejab, nescaya Allah memuliakan mereka dengan seribu kemuliaan. Bahkan dalam satu hadith, Na...

KISAH NAFSU YANG DEGIL PADA PERINTAH ALLAH...

Dalam sebuah kitab karangan 'Ustman bin Hasan bin Ahmad Asy-Syaakir Alkhaubawiyi, seorang ulama yang hidup dalam abad ke XIII Hijrah, menerangkan bahawa sesungguhnya Allah S.W.T telah menciptakan akal, maka Allah S.W.T telah berfirman yang bermaksud : "Wahai akal mengadaplah engkau." Maka ...

Kisah aneh Juha Al-Kufi...

ABU Bakar Al-Kalbi menceritakan pengalamannya untuk bertemu Juha Al-Kufi Al-Fazzari yang juga dikenali sebagai Abul Ghusn iaitu seorang pelupa dan lurus walaupun cerdik, sehingga perjalanan hidupnya banyak yang aneh, di Kufah. Ketika itu, dia sengaja datang ke Kufah untuk pergi ke rum...

Makna Hari-Hari Dalam Islam...

Sahabat-sahabat Nabi SAW telah bertanya akan hari-hari yang tujuh, Sabda Nabi:~ Jumaat - Hari Jumaat adalah hari yang baik untuk mengadakan perhubungan dan pernikahan. Sabtu - Hari Sabtu adalah di namakan sebagai hari tipu daya, kerana pada hari itu orang-orang kafir Quraish telah...

Berkenaan Sumbang Mahram...

Assalamualaikum, Sedikit perbincangan mengenai sumbang mahram dan status perkahwinan si pelakunya. ==================== Sumbang Mahram Memutus Hubungan Perkahwinan? Oleh : Zaharuddin Bin Abd Rahman ??? ???? ?????? ?????? Penulisan ini ak...

Hadis Rasulullah S A W...

Diriwayatkan daripada Abdullah bin Mas'ud r.a katanya: Aku pernah bertanya Rasulullah s.a.w: Apakah amalan yang paling utama?. Baginda bersabda: Sembahyang pada waktunya. Aku bertanya lagi: Kemudian apa lagi?. Baginda bersabda: Berbakti kepada kedua orang tua. Aku bertanya lagi: Kemudian a...

FATWA 1978- PENYEBAR SURAT BERANTAI MURTAD...

Asalamualaikum, Saya tak pasti , article ni telah pernah dibincangkan disini atau tidak.....kalau dah, abaikan je yer.... FATWA 1978: PENYEBAR 'SURAT BERANTAI' MURTAD Majlis Fatwa Kebangsaan 1978 mengesahkan surat ini ditulis oleh paderi-paderi biara Ble...

webmaster@mymasjid.net.my