Kisah Anak Yang Degil

Oleh Anak Melaka
12-Mar-2003 12:55:41
PENULIS ASAL TIDAK DIKETAHUI

>Mak.....
>Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari.....
>Dah hampir sepuluh bulan mak pergi,
>Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan
>sejuk sahdu masih terasa lagi nih....

>Mak tau tak.....
>itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter
>dewasa.....
>
>
>dan itu juga terakhir kali nya.
>Emmmm... rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh.....
>nak tinggal kan anak2 mak.....
>nak tinggal kan dunia fana ni.....
>mak macam dan sedia.....
>Seminggu sebelum tu.....
>mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai.....
>Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu.....
>tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih.....
>kakak pun rasa hairan..... mak tak penah buat gitu.....
>pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak.....
>tampi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran
>siam.....
>kengkadang siaran indonesia... mak terus tekun menganyam...
>Rupanya
www.myjodoh.net
tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi
>mak
>kekuburan...
>Pastu mak basuh tangga rumah bersih².....
>pastu mak jemur karpet dan yang paling menarik sekali mak kabo kat
>maner
>sume duit dan barang kemas mak..
>ada kat dalam almari.....
>ada kat dalam dalam beg.....
>ada dalam ASB.....
>ada kat dalam gulung tikar.....
>masa tu mak perasan takk..??
>kiter gelak sakann bila mak kabo duit dalam gulung tikar...
>kiter kata mak memang pesenn lama laaa...
>mak cuma gelak juga
>eeemmm.. bahagiaa nya saat ituu..
>
>Mak.....
>Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba² sakit
>perut.....
>bila malam tu kiter sampai dari KL..... mak dah dalam kesakitan.
>Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk.....
>mak tetap tak mboh pi hospital.....
>dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk...
>Mak kata mak tak mboh duduk dalam hospital.....
>tapi kiter berkeras juga pujukk..
>nanti di hospital ada doktor... ada ubat untuk mak..
>kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut ajer..
>Mak tetap tak bersetuju..... mak memang degil...
>tak salah anak mak yang ni pun mengikut perangai mak tu..
>Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk...
>mak sakit perut sampai nak sentuhh perut mak pun sakit...
>kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital.....
>Mak..... ampunn kan kami semua... kami nak mak sehat...
>kami sayang mak... kami tak moh mak sakit...
>kami terpaksa juga hantar mak ke hospital....
>ampon kan kami yer mak....
>
>Mak.....
>Malam itu abang bawa mak ke hospital dan itu lah pertama dan terakhir
>kali mak naik kereta kiter...
>Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak bila kiter kata nak
>beli
>kereta....
>Mak asyikk tanya ajer.. cukup ker duitt.. kiter jawap pula... kalau
>tak
>cukupp mak kan banyak duit...
>mak gelak ajerr.....
>Lepas tu bila kereta kiter sampai..... mak buat kenduri
>kesyukuran.....
>Dan kiter masih ingat lagi...
>bila kiter eksiden terlanggar keling naik motor.....
>Punya la kiter takut...
>kiter warning kakak kiter jangan sesekali kabo kat mak.....
>Bila balik sahaja kampong, kiter cecepat simpan keta dalam garaj.....
>Tapi mak perasan juga bumper depan kiter kemek... mak tanya
>kenapa...?
>Selamba bodoo jerr kiter jawap terlangar pokok bunga.....
>Mak....
>tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau...
>Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar..
>mak kiter menipu mak kan... ampun kan kiter....
>
>Mak.....
>Jam 4.30 pagi 19/08/1999
>Bila tiba aja kat hospital.... nurse tengah balut mak dengan kain
>putih.....
>mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital...
>Mesti mak nampak abang cium dahi mak.....
>Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak....
>Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...
>mesti mak nampak semua tu kann... kann.. kannn
>Mak tau tak....
>Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan
>separuh sedar...
>Adik kat sebelah diam melayan perasann...
>Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...
>jalan di depan pun rasa makin kelam.....
>airmata dah tak mampu di tahan....
>Masa tu seandainya apa² terjadi di jalan itu kiter rela...
>Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga...
>di sebab kan pagi masih awal jadi jalan tu lenggang..
>kosong.... sekosong hati ini.....
>Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasana
>nya.....
>terasa syahdu dan sayu gitu... dinginnnn....
>
>Mak.....
>Jam 11.00 pagi mak di mandi kan....
>Anak² mak yang pangku masa mak mandi....
>Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak.....
>Kiter gosok kaki mak perlahan lahan.....
>Mak perasan tak...?
>Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter.....
>Dia kata..." dikk... jangan nangis... kalau sayang mak jangan buat
>gitu... jangan nangis ya.."
>Bila makcik tu kata gitu...
>lagi laaaa laju airmata ni.. tapi kiter kawal supaya tak menitik atas
>mak....
>
>Mak.....
>Sampai takat ini surat ni kiter tulis.....
>kiter nangis ni.....
>Ni kat opiss... baru pukul 7.08 pagi....
>Takder orang lagi kat opis ni..... kiter sedih... kiter rindu kat
>mak..!
>Takpa la..... nanti bila kiter dah boleh sembanyang kiter baca yassin
>untuk mak...
>mak tunggu ya...!
>
>Mak..
>Sebelum muka mak di tutup buat selama nya....
>Semua anak² mak mengelilingi mak... menatap wajah mak buat kali
>terakhir....
>Semua orang kata mak seolah² senyum aja...
>Mak rasa tak.... masa tu kiter sentuh dahi mak....
>kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk.....
>Kiter tak mampu nak cium mak... kiter tak daya....
>Airmata kiter tak boleh tahan....
>Jam 12 tengahari mak di turun kan dari rumah....
>kaki kiter terus lemahh... dunia terasa berputar... tiba² kiter rasa
>gelap...
>
>Jam 5.00 petang....
>Bila terjaga kiter rasa kepala berdenyut denyut...
>badan terasa panas... mata semakin kecil...
>makk... anak mak demam nih..!
>Mak tauu... cuma kiter sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak
>ke
>tanah perkuburan...
>Akak kata kiter pengsan...
>Terkilan.. terkilan sungguh terkilan...
>Kenapa kiter lemah..?
>kenapa anak mak yang lain tidak begitu..?
>kenapa adik boleh bertahan..??
>
>Mak.....
>Hari² kiter lalui tanpa keujudan mak lagi...
>Begitu terasa kehilangan mak... boleh kata setiap malam selepas
>maghrib
>anak mak ini berendam airmata...
>Dan sampai satu tahap.... masa tu malam jumaat selepas maghrib...
>Selepas kiter baca yassin....
>entah kenapa kiter keluarkan gambar² mak pastu apa lagi...
>semakin kiter tenung terasa semakin sayu...
>tangisan tak dapat di bendung...
>Mak tauu... kiter cuba bertahan... memujuk diri sendiri tapi tak juga
>reda...
>Kiter rasa nak telefon mak...
>nak cakap dengan mak....
>Mak... gila kah anak mak ini..????
>Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong...
>Kiter cakap dengan kakak.. kiter nangis lagi...
>Puas la kakak memujuk kiter...
>Akak kata..." tak baik laa nangis aje.. doa lah untuk mak.. nanti
>kalau
>gini ajer, mak yang susah kat sana.."
>Dan akhirnya akak juga nangis.....
>Agaknya mak nampak adegan tu...
>sebab malam jumaat kata orang roh balik rumahh...
>mengharap sedekah dari anak² nya...
>Mak tau tak...
>di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...
>rasanyilu sangat....
>menusuk nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni....
>Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma...
>hanya sedekah al-fatihah kiter berikan.....
>
>Mak....
>cukup la sampai sini dulu....
>esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula....
>Mula² kiter tak tau nak hantar mana surat nih...
>pastu kawan kiter kabo....
>hantar la kat Majalah Kedai Enzinetuuuu....
>betul jugak..!
>Kiter cuma tau alamat ni aje...
>Takper yer mak... kiter kasi orang lain baca...
>Kiter stop dulu... sebab boss kiter dah maghi...
>akhir kata untuk mak... I LOVE YOU SO MUCH
>dan jutaan terima kasih kerana
>membesarkan kiter...
>memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..
>sampai masuk universiti.. sampai kiter pandai mengoratt...
>sampai kiter kerja gomen.. sampai kiter pandai bertenettt gitu.....
>Sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..

Sekian terimakasih.
Yang Benar

~Anak mak yang dah tak degil~


~Sesungguhnya Hidupku, Matiku, Amalanku, Ibadahku adalah semata-mata kerana Allah SWT~

 

webmaster@mymasjid.net.my